De do’s & don’ts van Employee Advocacy
Wat niemand je vertelt als je begint aan Employee Advocacy (oftewel marketing door je medewerkers):
- Het is moeilijk om mensen in beweging te krijgen!
- Het is moeilijk om mensen in beweging te houden.
- Het resultaat is niet volledig concreet meetbaar.
Je medewerkers als ambassadeurs van je organisatie klinkt fantastisch, maar valt in de praktijk nog niet mee om goed te organiseren, laten we eerlijk zijn. Het vraagt om wel iets meer dan een enkele training en daarna de content doorschuiven die de communicatieafdeling heeft bedacht.
En als je mensen het wel willen proberen en doorhebben dat hun rol van groot belang is in het aantrekken van nieuwe collega’s, hoe zorg je er dan voor dat dit een duurzame strategie is? En dat mensen het ook volhouden, zonder dat jij ze steeds achter hun broek aan hoeft te zitten?
Zoals met iedere nieuwe gewoonte het geval is, vraagt het om heel veel kleine stappen, bijsturen en meebewegen. Steeds weer opnieuw. We hebben het hier over gedragsverandering en dat is misschien wel een van de moeilijkste dingen die we als mensen voor elkaar krijgen.
Of het nou gaat over gezonder eten, meer bewegen of toch echt eens wat vaker de telefoon laten liggen en die boswandeling maken.
Wat werkt wel?
Je medewerkers effectief betrekken bij je marketing heeft in eerste instantie alles te maken met bewustwording en autonomie.
Onbekend maakt onbemind: weten je mensen welke impact zij kunnen hebben op jouw wervingscampagne bijvoorbeeld? Zijn ze zich bewust van het feit dat het gecombineerde netwerk van de collega’s onderling gemiddeld 10 x groter is dan dat van jullie als organisatie? En dat wanneer zij het zelf hebben over dat toffe project waar ze aan werken en dat gezellige teamuitje, dat veel geloofwaardiger is dan wanneer dat vanuit de organisatie wordt gecommuniceerd?
Daarnaast: het is niet voor iedereen en dat hoeft ook niet. Een sterk Employee Advocacy programma staat of valt met de betrokken medewerkers zelf: zijn zij intrinsiek gemotiveerd om eraan deel te nemen? Hebben ze affiniteit met social media en hebben ze wat te melden over hun werk?
Vraag ze ook vooral welke ideeën zij zelf hebben over te delen content: wat willen en kunnen ze laten zien, van het werk, van zichzelf, van hun ervaring en expertise? Juist daar komen de mooiste verhalen uit voort die online het meeste aanspreken.
En als je bewustwording en autonomie hebt ‘getackeld’, dan is het absoluut noodzakelijk dat het een blijvend agendapunt is. Wie heeft wat nodig, hoe en waar kun je ondersteunen, faciliteren en motiveren? En wat levert het op, voorbij de vanity metrics?
Absolute no go’s
Wat je vooral niet moet doen?
- Afdwingen dat iedere collega aan boord moet van het Employee Advocacy schip.
- Je ervan af maken met een enkele LinkedIn training en verwachten dat je collega’s dit vervolgens oppakken als of ze nooit anders gedaan hebben.
- Eraan beginnen met een korte termijn blik en verwachten dat quick fixes de oplossing zijn voor je probleem.
Weet je nog?
Ja, het is moeilijk om mensen in beweging te krijgen. Maar >> met een goed doordacht fundament bereik je precies die mensen die zich hier aan willen en durven te committeren. En dàt worden je beste ambassadeurs.
Ja, het is moeilijk om mensen in beweging te houden >> Daar zul je ze dus bij moeten helpen en een goed Employee Advocacy programma ondersteunt, faciliteert en motiveert daarin.
Ja, het resultaat is niet altijd concreet meetbaar >> En dat is wellicht niet altijd even handig als je dit aan het MT probeert te verkopen ;-) Maar juist die harde cijfers als bereik en engagement dekken niet de volledige lading van het effect wat je bereikt met deze aanpak.
Het gaat nog zoveel verder dan dat, namelijk:
- Door je mensen actief te betrekken en te vertrouwen op hun kennis en kunde, voelen ze zich meer verbonden met de organisatie en weten ze beter wat er intern speelt. Wat ze vervolgens ook positief en met plezier kunnen uitdragen.
- Juist een persoonlijke en authentieke aanpak, heeft een uitvergroot effect op je sales, je recruitment en marketing. We voelen ons meer aangesproken door een persoon dan een bedrijf en hebben sneller vertrouwen in een persoonlijke ervaring dan het zoveelste verkooppraatje. Of we nou een dienst afnemen, ergens willen gaan werken of een product kopen.
- Je werkt aan je expert status, zowel als organisatie als professional. Geef je medewerkers de kans om hun expertise uit te dragen en ze worden gedwongen om hun boodschap te overdenken, aan te scherpen en zich er nog meer in te verdiepen. En dat is een positieve ontwikkeling!
- Die hernieuwde ontdekking van de eigen kracht zorgt voor een stevig personal brand, wat ook ten goede komt aan het bedrijf: in het contact met bestaande klanten, in de uitvoering van het werk, in de uitbreiding van het netwerk en in het aanboren van nieuwe opdrachten.
Het moge duidelijk zijn: dit is echt een lange termijn strategie en in een wereld van quick fixes en snel resultaat, vraagt het lef en aandacht om hierop in te zetten.
Maar vraag je zelf eens af: om gezond te eten, is één maaltijd in de Schijf van Vijf ook niet voldoende, toch? Om meer te gaan bewegen, moet je ook iets ondernemen ná het afsluiten van dat sportschool abonnement ;-) En om echt minder op je telefoon te kijken, is het een goed idee om ‘m regelmatig helemaal uit het zich te leggen.
It’s up to you!