Employee Advocacy: what’s in it voor je medewerkers?
Je wil graag dat je medewerkers online actief zijn, dat ze met hun netwerk delen aan welke mooie projecten en opdrachten ze werken. Dat ze vertellen hoe gaaf het is om bij jullie te werken en dat ze uitdragen hoe jullie bedrijfscultuur is.
Oftewel dat ze invulling geven aan het Employee Advocacy concept >> marketing door je medewerkers.
Maar waarom zouden ze dat eigenlijk doen? And what’s in it for them?
Ik geef je 5 redenen:
1. Invloed uitoefenen
Eigenaarschap, authenticiteit en zelf bepalen hoe je vorm geeft aan je online aanwezigheid is een heel belangrijk aspect in ieder Employee Advocacy (EA) programma. Zelf invloed uitoefenen wordt dan ook hoog gewaardeerd door deelnemers. Met het delen van ideeën, het geven van feedback en het doen van suggesties dragen medewerkers bij aan de interne organisatie(processen) en het uitdragen daarvan naar buiten toe.
2. Professionele ontwikkeling
Medewerkers die actief deelnemen aan een EA programma worden gedwongen om hun boodschap te overdenken, aan te scherpen en zich er nog meer in te verdiepen. Ze ontwikkelen daarmee o.a. waardevolle communicatie vaardigheden, groeien op professioneel vlak en onderscheiden zich daarmee binnen hun vakgebied.
3. Netwerkmogelijkheden
EA biedt medewerkers de kans om hun professionele netwerk actief uit te breiden. Door hun kennis en ervaring te delen, komen ze veel vaker in contact met andere professionals binnen en buiten hun vakgebied. En daardoor ontstaan er volop nieuwe kansen en mogelijkheden, waar zowel zijzelf als de organisatie profijt van kunnen hebben.
4. Personal branding
Employee Advocacy helpt medewerkers om zichtbaarheid te creëren binnen én buiten de organisatie. Door content te delen, je persoonlijke mening te geven en je expertise te etaleren, bouw je aan je professionele reputatie oftewel je personal brand. Medewerkers worden hierdoor gezien en erkend als experts in hun vakgebied, wat in de toekomst ook carrièremogelijkheden kan bieden.
En yup, dat laatste is vaak wat spannend voor werkgevers. Houdt vooral in gedachten dat dit een two-way street is: je medewerker stelt zich actief op en de organisatie plukt daar veelvuldig de vruchten van. Dan kan het ook gebeuren dat diezelfde medewerker op een gegeven moment een volgende stap in zijn/haar loopbaan wil zetten.
5. Motivatie
Medewerkers die geloven in de missie en waarden van de organisatie en dit uitdragen, zijn er trots op om dat met de buitenwereld te delen. Een EA programma versterkt dat, samen met positieve reacties uit het netwerk op de gedeelde content. Het heeft daarmee een positieve invloed op de werksfeer, creëert een sterk teamgevoel binnen de groep deelnemers en die motivatie wordt weer omgezet in productiviteit en content. Win-win-win dus :-)
En we zijn er nog niet! Als bonus een extra reden:
6. Betrokkenheid
Een Employee Advocacy (EA) programma biedt medewerkers de mogelijkheid om nog meer betrokken te raken bij de organisatie waarvoor ze werken en beter op de hoogte te zijn van wat er allemaal intern speelt. Het maakt dat je als medewerker beter zicht krijgt op je eigen rol en de impact die je daarmee kunt maken. Door je stem te laten horen en de organisatie (online) te vertegenwoordigen, kun je dan ook een actieve rol spelen in het bevorderen van de bedrijfscultuur en waarden.
Het maakt dat je je als medewerker verbonden voelt en daarmee is de cirkel rond naar het 1e punt.
Kortom, Employee Advocacy is aantrekkelijk voor medewerkers die betrokken willen zijn, hun professionele groei willen bevorderen en zich verbonden willen voelen met hun werk en organisatie.
En dan zorgt het ook nog eens voor een enorm positieve impact op je sales, werving en naamsbekendheid als organisatie. Een duurzame strategie die voor alle partijen goed uitpakt!
De vraag is dus niet of je er wat mee zou moeten doen, maar wat je ermee gaat doen en hoe.
Sidenote: voor mijn onderzoek naar de impact van Employee Advocacy voor Nederlandse MKB bedrijven, ben ik op zoek naar goede voorbeelden van zowel bedrijven als medewerkers die dit al oppakken. Ken of ben jij zo iemand? Ik houd me aanbevolen :-)