Het allerbelangrijkste in je LinkedIn profiel
Wat is nou eigenlijk echt belangrijk in je profiel? Wat moet erin staan en wat willen mensen van je zien en lezen als ze jouw profiel voor hun neus hebben? Wat mag er echt niet ontbreken?
Het antwoord is even simpel als voor sommigen onder ons toch best wel lastig: weten wie je bent en helder communiceren wat het is dat je doet.
Maar goed, zie dat maar eens plat te slaan.
Wie ben jij?
Even los van alle trucs, hacks en quick wins, want die zijn er in overvloed én absoluut handig op z’n tijd. Het gaat allereerst toch echt om jou, wie jij bent als mens en professional. Dat is wat aanspreekt en het is precies datgene wat je unaniem onderscheid van de rest.
Want niemand anders doet het zoals jij, kan het op jouw manier. Hoe mooi is dat?
Geeft je meteen alle ruimte om het volledig op je eigen manier aan te vliegen, mits je daarbij rekening houdt met een paar dingen.
Want ja, het gaat om jou, maar het komt nogal eens voor dat we eigenlijk helemaal niet zo goed zijn in het kijken naar onze eigen unieke kwaliteiten en eigenschappen. Dat we ze niet eens zien omdat ze voor ons zo vanzelfsprekend zijn. Dat we doen wat we leuk en boeiend vinden en dat ons ook goed afgaat, maar er net niet helemaal de vinger op kunnen leggen waar ‘m dat dan in zit.
En voordat je jezelf daar blind op gaat staren, vraag het vandaag nog aan 3 mensen uit je omgeving:
- Wat valt jou op aan mijn werkwijze
- Wat zie jij als mijn kwaliteiten
- En waar ben ik volgens jou echt goed in?
Daar krijg je gegarandeerd mooie antwoorden op 😊 Ontvang ze met open armen, laat ze vooral even bezinken en benoem ze vervolgens ook zo concreet in je profiel.
Dat kan bijv. onder de kop Info (of About) en/of in kernwoorden in je kopregel.
En waarom dat nou zo belangrijk is?
Je bent je eigen instrument en je brengt jezelf altijd mee, in iedere (werk)situatie opnieuw. Als je je LinkedIn profiel wil gebruiken als een persoonlijke kennismaking, dan sorteer je met deze informatie alvast voor op vragen die er leven onder je publiek: wie je bent, waarom je doet wat je doet en wat je komt brengen.
De inhoud van wat je doet is natuurlijk net zo belangrijk en daar kom ik zo op 😉 maar met die persoonlijke invulling maak je het onderscheid tussen een aansprekend profiel of de zoveelste adviseur, coach of trainer.
Helder communiceren wat het is dat je doet.
Pfoe, begin er maar aan, zeker als er allerlei technische, ingewikkelde of juist wollige termen kleven aan je vakgebied, kan het lastig zijn uit te leggen waar jij je nou specifiek mee bezig houdt en wat dat oplevert.
Het antwoord ligt in de combinatie van die laatste twee: wat je concreet doet en wat dat oplevert.Als je die met elkaar weet te verbinden wordt de boel vaak al een stuk beter te behappen.
Plat slaan dus: hoe vertel je aan een leek waar jij je mee bezig houdt?
En nee, dat is niet te simpel gedacht en ja, je profiel wordt vaak bekeken door like minded people die dat echt wel snappen, maar dan nog is het heel handig om kort en krachtig te kunnen vertellen waar jij van bent.
Omdat je verhaal daarmee universeel te begrijpen valt en de kracht van LinkedIn in het netwerk zit dat jij om je heen verzamelt. En dat (als het goed is) juist niet alleen maar uit mensen bestaat die doen wat jij doet en dus snappen waar jij je mee bezig houdt.
Als je een krachtig en duidelijk verhaal weet te vertellen, dan ben juist extra goed vindbaar en verwijzen mensen graag naar jou omdat ze begrijpen waar jij mee kunt helpen. Ook als ze niet zelf werkzaam zijn in jouw vakgebied!
Neem de proef op de som
Als dit een lastige voor je is, laat je hier dan eens op doorzagen, als je durft ;-) Kom je met je mond vol tanden te staan of scherpt deze oefening je gedachten en vervolgens je woorden, zodat je die meteen terug kunt laten komen op je profiel?
Either way: je eerste indruk maak je online, vergis je niet.
Als je LinkedIn profiel het eerste is wat mensen van je zien, maak ze dan heel duidelijk waarvoor ze specifiek bij jou terecht kunnen. En toets het bij anderen, komt het over zoals je het bedoelt?