Komt ‘ie: de gouden LinkedIn formule
Employee Advocacy, LinkedInJouw aanwezigheid op LinkedIn draagt enorm bij (of doet af, het is maar hoe je het bekijkt en vooral wat je ermee doet) aan je (personal) brand. Misschien niet altijd leuk om je dit te realiseren, maar wel goed om je bewust van te zijn. Want juist dan kun je er ook effectief werk van maken.
En laat ik je daar nou graag bij helpen
Voor deze 2-delige blogserie interviewde ik 20 (ondernemende) professionals uit diverse vakgebieden over hun LinkedIn ervaringen. Hoe kijken zij aan tegen hun eigen online profilering, welke obstakels ervaren ze en wat helpt hen om op het LinkedIn pad te blijven?
In mijn eerste blog vertelde ik je o.a. over ons associatieve brein en de invloed daarvan op wat we online krijgen voorgeschoteld. Dit effect kun je dus ook heel goed zelf toepassen, door een consistent geluid te laten horen in al je uitingen hier op LinkedIn, met je profiel als stevige basis.
In dit blog neem ik je graag mee in het onderwerp online activiteit. Want hoe pak je dat nou goed aan en hoe doen anderen het?
Je doelgroep laten ervaren wat jij voor ze kunt betekenen
Het is, zoals altijd, the little things..
Alle communicatie, van een hoi-hoe-gaat-het-bericht tot een face-to-face ontmoeting en alles daar tussenin. Je aanpak, je begroeting, je connectieverzoek, de uiteenzetting van je werkwijze, je follow-up, een kijkje in de keuken, je netwerk laten zien en horen waar je zoal mee bezig bent middels een post, het resultaat van wat je doet. En zo kan ik nog even doorgaan.
Realiseer je je hoeveel van deze momenten zich afspelen op LinkedIn of er aan gelieerd zijn? En hoe belangrijk het daarmee is om je netwerk een congruent beeld voor te schotelen van wie jij bent als mens en als professional?
De professionals die ik interviewde hadden dat al aardig scherp en anders was het interview zelf daar nog een goede reminder voor 😉
Het blijft toch echt een gemiste kans als je een heel tof gesprek hebt met iemand, om vervolgens een vreselijk summier profiel ernaast te leggen waar die mooie persoonlijkheid en ambitie nergens te bekennen zijn. Online eerste indruk anyone?
Want draai ‘m eens om: hoe vaak zouden die toffe gesprekken eigenlijk niet van de grond komen, juist doordat je geen goed beeld van iemand krijgt door zijn/haar profiel te bekijken en denkt: laat maar…?
Is dit dan de gouden LinkedIn formule?
Als je vaker wat van me leest dan weet je dat ik niet geloof in een LinkedIn blauwdruk, short cuts, hacks, trucjes, oftewel ‘de gouden LinkedIn formule’.
Maarrr.. Er zijn natuurlijk wel een aantal dingen die uitstekend werken. Mits(!) je er de tijd en aandacht voor neemt die ze verdienen.
Ready? Komen ze:
- Continuïteit. Met stip op nummer 1. De letterlijke betekenis is die van een ononderbroken opvolging of stroom. En kijkende naar continuïteit hier op LinkedIn (of any other social media platform) is het vooral een kwestie van een lange adem, maar ook het hebben van een plan.
Waar ben je van en wat wil je dat mensen van je onthouden? Hoe kun je daarover vertellen, op verschillende manieren, vanuit diverse invalshoeken, maar altijd gekoppeld aan dezelfde inhoud? En hoe ga je dat inzetten op de lange termijn, hoe ga je het volhouden, ook als je even geen zin of inspiratie hebt?
Uit alle interviews die ik afnam bleek dat dit misschien wel het meest lastige punt is. Je wéét wel dat het belangrijk is om zichtbaar te blijven, maar de drukte in je agenda en waan van de dag nemen het maar al te vaak over.
Ga daarom een lange termijn afspraak aan met jezelf en je business: dit is waar ik het een jaar lang 2 x p/week over ga hebben, bijvoorbeeld. Maak een plan, een stroomschema, een houvast, zodat je niet elke week het wiel op nieuw hoeft uit te vinden. Leg een database aan van je ideeën op de momenten dat je vol inspiratie bent en maak daar op latere momenten volop gebruik van.
- Doseren. Te veel tegelijkertijd willen doen zorgt voor een overdosis aan informatie die je de wereld instuurt en wellicht ook nog eens op teveel verschillende plekken. Of er gebeurt het tegenovergestelde, er komt niets meer uit je handen omdat je het overzicht niet hebt.
Denk nog even terug aan die lange adem en het plan dat je maakte. Zichtbaar zijn heeft ook te maken met dat op de juiste momenten doen, interesse wekken, hetgeen wat voor jou vanzelfsprekend is opknippen in kleinere stukken en dit hapklaar presenteren aan je publiek.
Niet iedereen is zo op de hoogte van je vak als jij, hoe kun je ze helpen het te begrijpen op een manier die blijft hangen? Maak het ze makkelijk: kleine stappen maken de reis begrijpelijker, make it stick en help je klanten vooruit, laat ze niet sudderen in het midden. Wat kun je vandaag concreet doen? En welke stappen volgen daarop?
- Aandacht. Is alles. We voelen ons er beter door wanneer we aandacht ontvangen en wanneer we aandacht schenken, simple as that. Echt, oprecht en met oog voor de ander, dát is waar je verschil maakt.
In je begroeting, in je hee-hallo-hoe-is-het-bericht, als antwoord op een reactie onder je post, in een welgemeende felicitatie, in de verwelkoming van een nieuwe klant.. enz.
Kortom: continuïteit, doseren en aandacht dus!
Als je dat kunt toepassen, op jezelf, op je business, op je dienst of product, dan ben je in mijn ogen aardig dicht bij die gouden formule 🙂