This is your wakeup call!

,

Je hebt een merk, of je dat nu wilt of leuk vindt of niet. En ja, ook als individu, ondernemer, interimmer, professional of medewerker in loondienst. Om maar wat te noemen ;-) De vraag is, wat doe je ermee? Ben je je ervan bewust en zo ja, zet je erop in?

Een heus merk dus en net als bij een eerste indruk, kun je een boel doen om er invloed op uit te oefenen. Je LinkedIn profiel alleen al is daar een goed voorbeeld van, laat staan je verdere online activiteit op dit platform. Als dat het eerste is wat men van je ziet, dan kun je dat dus regisseren.

Informatie overload

Maar met de stortvloed aan informatie die er dagelijks op ons afkomt, voert ons brein een soort trucje uit. Het sorteert voor op categorieën om het ons vooral zo makkelijk mogelijk te maken. Dat betekent dat je een waarde koppelt aan wat er aan je voorbij komt, wat je ziet, leest of hoort. Daarmee bepaal je o.a. of iets interessant genoeg is om dieper in te duiken of een ‘waste of time’ en je door gaat naar het volgende.

Hoe simpeler je merk te bevatten is, hoe beter de informatieverwerking en dus hoe beter we jouw merk onthouden, waarderen en vertrouwen. Denk daar eens over na:

Wat wil je dat mensen van je zien en waar voel jij je prettig bij?

Weten waar je bekend om staat

Waar denken mensen aan als ze je online voorbij zien komen of irl ontmoeten? En kloppen die twee beelden met elkaar? Heb je zelf ideeën bij welk beeld je wil uitstralen? Weet je van jezelf überhaupt waar je nou echt goed in bent en wat je het aller gaafst vindt om te doen? En kun je dat ook helder vertalen in kernwoorden en vervolgens tekst en uitleg?

Een boel vragen, I hear ya ;-) Maar wel de basis van waaruit je juist heel goed verder kunt werken. Aan dat merk dus, ook als je je normaal niet met dit soort termen bezig houdt, want je hebt er sowieso een, remember? ;-)

Beeld + inhoud = jij

De rekensom hierboven is bewust simpel, omdat ik er heilig in geloof dat een goed merk alleen kan ontstaan als jij je er senang bij voelt. Als het resoneert bij de ander omdat hij/zij er iets in herkent, zich aangesproken voelt en ziet dat het klopt. Iets met een helder verhaal en aantrekkingskracht :-)

Right, maar hoe doe je dat dan?

Ik help je graag op weg met deze tips:

  1. Kijk nog eens even terug naar de vragen die ik je zojuist hierboven stelde en begin bij het begin: jezelf. Klopt wat je zegt, doet en laat zien met wat je graag wíl uitstralen?
  2. Vraag mensen hoe ze bij je terecht zijn gekomen: is het via een warme aanbeveling, hebben ze je gevonden via je LinkedIn profiel of een bericht dat je hier plaatste? En wat was het waarop ze aanhaakten?
  3. Welke ‘merken’ spreken jou aan, door wie of wat raak je geïnspireerd en wat kun je daarvan leren? Is het hun persoonlijke aanpak, de continuïteit in het delen van waardevolle informatie of juist de keuze voor een hele specifieke tak van sport? Watch and learn!

Tijd is geld

Het enige waar we niet meer van kunnen krijgen of meer van kunnen kopen, is tijd. Daar moeten we dus zuinig mee omgaan. En juist met die volle agenda’s, to do lijsten, sociale en zakelijke afspraken en verplichtingen (op gepaste afstand en met enige mate in deze tijden hoop ik ;-), plus alles wat we willen lezen, zien en beluisteren, is het plat slaan en versimpelen van die informatie key.

Laat het bewust stilstaan bij je merk een wake up call zijn: wat zegt je huidige merk over jou en klopt dat met wat je wil uitstralen? Ik ben benieuwd!