Wat maakt je een goede ambassadeur?
Het lijkt misschien een simpele vraag, maar of het antwoord echt zo makkelijk is..
Ben je als ambassadeur bijvoorbeeld een vertegenwoordiger van de club, het bedrijf of de organisatie?
Of juist een pleitbezorger voor hoe geweldig leuk het is om bij jullie te werken?
Ben je een zogenaamde ‘brand advocate’ of meer een doorgeefluik die netjes alles repost wat de organisatie ‘m aanreikt?
Ambassadeurs komen in vele soorten en maten en dat is per definitie een goede zaak.
Juist omdat ieders eigen, unieke aanpak de hele reden is waarom je met ambassadeurschap aan de slag wil:
Het bieden van een persoonlijk en authentiek kijkje in de keuken, waarmee je écht contact maakt met je doelgroep.
Je moet alleen wel weten of jij en je collega’s hetzelfde verstaan onder dat ambassadeurschap, want er is namelijk geen garantie dat jullie er exact hetzelfde over denken.
Want wat doet een ambassadeur precies? Waar en met wie? Wat voor nut heeft het eigenlijk? En wat maakt iemand een goede ambassadeur?
Als je op een netwerkborrel vertelt dat je in zo’n tof team werkt of als je op LinkedIn een post plaatst over dat geslaagde project?
Genoeg legitieme vragen die ook meteen je vertrekpunt zijn als het gaat om ambassadeurschap binnen jouw organisatie.
Want als verschillende mensen er diverse betekenissen aan geven, wat zegt dat dan? En waar vind je de gemene deler(s)?
Laten we eens uitzoomen: de nummer 1 factor die ambassadeurschap maakt of breekt is de betrokkenheid van je medewerkers. Bij de organisatie, de afdeling of het team waar ze onderdeel van uitmaken.
Want laten we eerlijk zijn: niemand wijdt graag uit over z’n werk als hij er eigenlijk geen bal aan vindt. En niemand neemt de moeite om een LinkedIn post te schrijven als er een afrekencultuur heerst of als de werkdruk zó hoog is dat ze blij is als ze ’s avonds op de bank kan ploffen en even niets meer hoeft.
Het mooie aan ambassadeurschap is dat het juist om die laag dieper gaat: zit iemand op z’n plek, heeft hij/zij het naar zijn/haar zin, is er tijd, ruimte en aandacht voor het individu in het grotere plaatje van het geheel? Pas dan wordt er ook ruimte gevoeld om dat naar buiten toe uit te dragen.
Meteen een goede graadmeter of dit binnen jouw organisatie zo is!
Ambassadeurschap is altijd tweerichtingsverkeer, dus laat je niet wijsmaken dat je er wat trucs op los kunt laten en de magic als vanzelf verschijnt.
De beste marketing staat iedere dag voor je neus, maar daar moet je wel wat voor doen. Weten wat ambassadeurschap voor je medewerkers inhoudt, welke betekenis zij eraan geven en welk gedrag er volgens hen bij hoort is cruciaal om het vervolgens samen te kunnen vormgeven.
Dan komen alle praktische zaken, weerstanden en de benodigde skills aanleren daarna wel.
De eerste stap die je vandaag nog kunt ondernemen? Vraag twee, drie, vier collega’s die je top of mind hebt hoe zij denken over ambassadeurschap en luister naar hun antwoorden.
Wat verstaan zij eronder, hoe ziet het er volgens hen uit in de praktijk, hoe zouden ze er zelf vorm aan geven en wat hebben ze daarvoor nodig?
Dat is je voedingsbodem om het onderwerp intern verder uit te rollen en een brug te slaan tussen de input die je hebt gekregen en het doel van de organisatie.
Want het gaat niet om die ene LinkedIn post of dat enkele praatje op die netwerkborrel. Het gaat om de uitgedragen betrokkenheid van je medewerkers op de lange termijn.
Dát is duurzaam ambassadeurschap en the only way to go!